starsza | lista | nowsza |
Garsoniera reż. Billy WilderGarsoniera reż. Billy Wilder
Aktualności
27 paź 11
Złota ósemka Billy'ego Wildera na 2. AFF we Wrocławiu
Wrocławscy widzowie podczas 2. AFF - na dużym ekranie, z bardzo dobrych kopii - obejrzą osiem najważniejszych filmów Billy'ego Wildera. W programie retrospektywy znajdą się: BŁYSKOTLIWE KOMEDIE Słomiany wdowiec (The Seven Year Itch, 1955) Jedna z odważniejszych obyczajowo komedii lat 50., film o kryzysie męskości z elementami satyry na psychoanalizę - przeciętniak w średnim wieku, zmęczony małżeńskim pożyciem, poznaje piękną i seksowną Marilyn Monroe... Raz, dwa, trzy (One, Two, Three, 1961) Typowy przykład amerykańskiej screwball comedy, o tym, jak dokonać przemiany młodego komunisty w dobrze wychowanego kapitalistę i idealnego męża, slapstick i absurd, przebieranki i zaloty, a wszystko w zawrotnym tempie u wrót żelaznej kurtyny w Berlinie Zachodnim. Pół żartem, pół serio (Some Like It Hot, 1959) Wspaniały portret czasów prohibicji, dwóch mężczyzn - rewelacyjni Tony Curtis i Jack Lemmon - odgrywa rolę dwóch kobiet i muzykuje w żeńskiej orkiestrze, walcząc o względy uwodzicielskiej Marilyn Monroe w roli Sugar Kane Kowalczyk. Garsoniera (The Apartment, 1960) Dramaturgiczny i aktorski majstersztyk, Jack Lemmon, nieatrakcyjny urzędnik-oportunista, użyczający własnej garsoniery przełożonym, spotyka na swojej drodze Shirley MacLaine, uroczą windziarkę, która wyrywa go z moralnego letargu. LEGENDARNE CZARNE FILMY Podwójne ubezpieczenie (Double Indemnity, 1944) Klasyczny film noir, historia miłości, oszustwa i bezwzględnej zbrodni na tle wielkomiejskiego zepsucia, z Barbarą Stanwyck w roli archetypowej femme fatale - zimnej i wyrachowanej platynowej blondynki, wywołującej w mężczyźnie instynkt zbrodni. Bulwar Zachodzącego Słońca (Sunset Boulevard, 1950) Nowatorski narracyjnie, obrazoburczy, najmroczniejszy film Wildera, demitologizuje wielkie Hollywood, opowiadając o związku młodego scenarzysty i gwiazdy kina niemego, której sława dawno zgasła. W drugoplanowej roli niemiecki reżyser Erich von Stroheim. DRAMATY Stracony weekend (The Lost Weekend, 1945) Drastyczne jak na owe czasy, realistyczne studium psychologiczne alkoholika, historia upadku człowieka i artysty, opowieść o jego walce z nałogiem, własną słabością i presją otoczenia - w stylu noir. Świadek oskarżenia (Witness for the Prosecution, 1957) Dramat sądowy, skrzący się od błyskotliwych point i wyrafinowanych pojedynków słownych, scenariusz powstał w oparciu o skomplikowaną intrygę kryminalną autorstwa Agathy Christie, z Marleną Dietrich w jednej z głównych ról. zobacz także: |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|