starsza | lista | nowsza |
NY Export: Opus Jazz reż. Jody Lee Lipes, Henry JoostNY Export: Opus Jazz reż. Jody Lee Lipes, Henry Joost
Aktualności
23 wrz 10
Magnetyczne duety Jody'ego Lee Lipesa
Zapamiętajcie to nazwisko - Jody Lee Lipes (ur. 1982), nowojorski scenarzysta, reżyser i operator, jedna z najważniejszych 25 twarzy amerykańskiej niezależnej nowej fali, która już zalewa rynek. Jego pierwszy film - reżyserski debiut, dokument zatytułowany Brock Enright: Good Times Will Never Be the Same, został poświęcony kontrowersyjnemu konceptualiście z Nowego Jorku - Brockowi Enrightowi, przygotowującemu swoją pierwszą indywidualną wystawę. Jest autorem zdjęć do filmów innych ważnych nowofalowców, pracował przy Afterschool Antonio Camposa, Wild Combination: A Portrait of Arthur Russell Matta Wolfa, a także przy dwóch filmach prezentowanych na 1. AFF, walczących o nagrodę publiczności w sekcji Spectrum: Dwie bramy snu Alistaira Banksa Griffina i przy nowojorskich w klimacie Mebelkach Leny Dunham. Urszula Śniegowska pisała o Dwóch bramach snu: "W wypadku filmu Griffina ekspresjonistyczny montaż i genialna praca operatorska (młodego nowojorczyka Jody'ego Lee Lipesa) potęgują efekt emocjonalnej wymowy filmu, mimo ogólnej oszczędności środków (bardzo prosta fabuła, minimalna ilość dialogu). Jeden z amerykańskich recenzentów określił film Griffina jako "jeden z bardziej artystowskich filmów na tym i tak bardzo artystowskim festiwalu" [Cannes 2010]. Chyba nie można oczekiwać lepszej rekomendacji". Jody Lee Lipes, tym razem ponownie w roli reżysera, wspólnie z Henrym Joostem nakręcił film NY Export: Opus Jazz, który obejrzymy podczas 1. AFF w nowohoryzontowej sekcji On The Edge. To filmowa adaptacja kultowego "baletu w tenisówkach" Jerome Robbinsa z 1958 roku, nowatorskiego spektaklu muzycznego, wtedy wyznaczającego nowe trendy. W NY Export: Opus Jazz została zachowana oryginalna choreografia, ale poszczególne sceny przeniesiono w szczególną scenerię: tańczący po mistrzowsku "przejmują" opuszczony stadion, opustoszałe hale, zarośnięte zielskiem nieużytki, salę gimnastyczną, a w końcu i staroświecką, ogromną salę teatralną. To Nowy Jork, ale widziany od mniej reprezentacyjnej strony, nieoczywisty, a jednak wciąż niezwykle malowniczy. Brock Enright: Good Times Will Never Be the Same |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|