English
Opisy filmów
Seanse
25 paźdz, 16:00
26 paźdz, 16:00
Pokazywany w Eve Heller – filmy krótkie razem z:
Astor Place, Behind This Soft Eclipse, Her Glacial Speed, Last Lost, One, Ruby Skin, Self-Examination Remote Control
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 22
żółte: 31
czerwone: 96
jak będzie czas...
~ psubrat
Eve Heller – filmy krótkie
50’
Astor Place
USA 1997 / 10’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Astor Place to przecznica na dolnym Manhattanie, której sercem jest plac z masywnym prostopadłościanem rzeźby Alamo w samym centrum. Wraz z filmem Eve Heller, Astor Place dołącza do takich fantazmatycznych lokalizacji jak stacja kolejowa La Ciotat czy fotografowany każdego dnia przez bohatera Dymu Wayne’a Wanga zbieg ulic – Szesnastej z zachodnią Prospect Park. Ustawiona za szybą kawiarni kamera demokratycznie rejestruje tłumy przechodniów, z których każdy mógłby stać się bohaterem. Innej historii.


Behind This Soft Eclipse
USA 2004 / 10’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Zaćmienie to zjawisko polegające na tym, że cień jednego ciała pada na powierzchnię drugiego, możliwe, gdy oba ciała i źródło światła znajdują się w tej samej linii. W strumieniu światła pochodzącym z projektora negatyw rzutuje na pozytyw, obraz ruchu na martwą naturę, zanurzona w wodzie łydka na targany wiatrem liść. Refleksy, rozproszone w tych ośrodkach, błądzą i rozlewają się gdzieś pomiędzy kadrami, wzmacniając ich wzajemne kontrasty.


Her Glacial Speed
USA 2001 / 4’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Zbliżenie uzyskane dzięki kamerze filmowej, użytej w funkcji mikroskopu wycelowanego w podświadomość człowieka, zawsze jest zbyt małe lub zbyt duże. Zbyt małe, by zrozumieć, zbyt duże, by zobaczyć. Chcąc przeniknąć granicę pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem naszego ciała, możemy rozerwać skórę lub wniknąć w jej pory. W pierwszym przypadku naruszymy delikatną homeostazę organizmu, w drugim – znajdziemy się w położeniu, którego nie sposób odnieść do naszego doświadczenia.


Last Lost
USA 1996 / 14’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: kolor

Film jest zadziwiającym narzędziem anamnezy – odpominania. Jednocześnie przybliża nam wspomnienia i boleśnie uświadamia ich przynależność do przeszłości. Last Lost stanowi zapis jednego słonecznego dnia na Coney Island, obserwowanego oczami dziecka. Kulminacyjnym punktem popołudnia wypełnionego śmiechem, smakiem lodów i zapachem oceanu jest akcja ratownicza na diabelskim młynie. W roli głównej występuje owo obdarzone wyjątkowymi przymiotami dziecko.


One
Austria, USA 1978–2010 / 2’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: kolor

Jedno ujęcie, jedna rolka taśmy 8 mm i jedno ustawienie kamery. W kadrze kilka barwnych plam, a ciągłość długich pionowych smug zaburzana jest przez punktowe źródła światła. W obrazach anamorficznych kluczem do rozszyfrowania sensu jest spojrzenie pod odpowiednim kątem, w One wymaganych współrzędnych dostarcza nam niespodziewany ruch wewnątrz ujęcia. Przez moment mamy pewność, przez tę krótką chwilę, zanim wszystko zanurzy się w ponownym bezruchu.


Ruby Skin
USA 2005 / 4'30’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: angielski
barwa: kolor

Biorąc na warsztat kierowany do reporterów film instruktażowy, Eve Heller opowiada o fenomenie barwnej taśmy 16 mm. Działanie czasu sygnalizowane jest przez różową tonację rolki, wynikającą z największej trwałości magenty w trójbarwnym spektrum kolorystycznym. Odtwarzane synchronicznie fragmenty obrazu i zapisanej optycznie ścieżki dźwiękowej ujawniają fakt 26-klatkowego przesunięcia dźwięku i wizji, dyktowanego specyfiką konstrukcji i dedykowanego taśmie projektora.


Self-Examination Remote Control
Austria, USA 1981–2010 / 5’
reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
produkcja: Menzel Films
właściciel praw: Sixpack Film
język: angielski
barwa: kolor i cz.-b.

Jacques Lacan definiuje spojrzenie jako coś zewnętrznego wobec podmiotu. Spojrzenie czai się w ciemnym oknie, w mijanej bramie i łypiącym migawką obiektywie kamery. Dziewiętnastoletnia Eve Heller w młodzieńczym impulsie powieliła gest Filipa Mosza z Amatora, licząc na to, że kierując kamerę na siebie, uzyska pełną autonomię – stając się jednocześnie dyspozytorem i obiektem spojrzenia.

Opracowanie: Stanisław Liguziński

Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2013
PWŚCPSN
21 22 23 24 25 26 27
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu