Coming Attractions
Austria
2010
/ 25'12’
Wraz z D.W. Griffithem do kina wkroczyła perwersja. Filmowane postacie zmuszone zostały do ignorowania obecności kamery, by zapewnić nam komfort podglądania. Eksces zajął miejsce normy, norma – ekscesu. Czasy, w których kino opętane było szaleństwem widzialności, opatrzono szyldem kinematografu atrakcji i wepchnięto do archiwum. Tscherkassky aktualizuje je przy pomocy materiałów reklamowych – najświeższej manifestacji ekshibicjonizmu obrazu filmowego. Freeze Frame
Austria
1983
/ 9'38’
Manifest found footage, filmowa rewolucja marginalizowanych elementów przeciwko przezroczystości medium. Jeśli kino jest oknem na świat, to w to okno wstawiono (a następnie roztrzaskano) witraż. Jeden za drugim padają bastiony filmowego spektaklu – załomy i zakamarki przypuszczają szturm na centrum kadru, taśma potwornieje, wybrzusza się i domaga autonomii, by w finale spłonąć – w niemym proteście przeciwko domknięciu narracyjnej ramy. Get Ready
Austria
1999
/ 1'40’
Oficjalny trailer Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Viennale ’99, a zarazem topografia kinematograficznych fantazji utkana światłem. Reflektory samochodów, wściekłe miejskie neony i intensywne letnie słońce pulsują w szalonym rytmie projekcji stanowiącej swoisty pościg wyświetlanych naprzemiennie negatywów i pozytywów. Taśma grzeje się i strzępi, przy intensywnym elektronicznym akompaniamencie, by na końcu rozpłynąć się w świetle projektora/reflektora. Happy-End
Austria
1996
/ 10'56’
Cukierki, karmelki, eskimoski, czekolada. W rytmie przeboju Annie Cordy z lat 50. upływają dni Elfriede i Rudolfa. Ich domowe archiwum zawiera materiały filmowe zarejestrowane na przestrzeni niemal dwóch dekad. Wciąż przy tym samym, pokrytym ceratą stole, wciąż z pełnym kieliszkiem oblepiającego palce likieru w dłoniach. Z myślą o kim rejestrowane są te ich mieszczańskie bachanalia? Kto jest odbiorcą rosnących w naszych domach stert portretów rodzinnych we wnętrzach? Instructions for Light and Sound Machine
Instructions for a Light and Sound Machine
Austria
2005
/ 17’
W dobie technicznej reprodukcji dzieł sztuki elementarne wymogi maszynerii zmuszają do rozbicia gry aktora na szereg dających się montować epizodów. Aparat powołuje do życia bohatera, złożonego ze skradzionych aktorowi wizerunków, by uwięzić go na zawsze pomiędzy czołówką a napisem zwiastującym koniec. Brzydki – jedno z ogniw triady pochodzącej z filmu Sergia Leone, wciągnięty na stół montażowy ze zgrozą uświadamia sobie ograniczone warunki możliwości swojego istnienia. kelimba
Austria
1986
/ 10’
Delikatny, korzenny rytm greckiej muzyki folkowej przesiąka strukturę filmu. Figuratywne elementy zredukowane zostają do roli nośników dźwięku. Ujęcia przelewają się w siebie swobodnie, zestawiane na zasadzie łagodnych kontrastów. Harmonii dopełnia eliptyczna konstrukcja filmu oparta na organicznym cyklu pór roku. Niebieskawa aura przedwiośnia przełamywana jest przez wzbierające zielenie i zastępowana czerwienią lata, by ostatecznie ugrząźć w zimowej szarudze. Shot-Countershot
Austria
1987
/ 0'22’
Ujęcie to najmniejsza dynamiczna jednostka budulca filmowego zawarta między dwoma najbliższymi cięciami. Wystrzał – właściwy lub antycypowany – to esencjonalny składnik westernu, jednego z najstarszych gatunków filmowych. Ujęcie przedstawiające wystrzał stanowi zarzewie konfliktu leżącego u podstaw kinowej dramaturgii. Dopełnione przeciwujęciem przeradza się w pojedynek. Pozostawione samo sobie, błąka się jak wystrzelona w pozakadrową przestrzeń kula. Opracowanie: Stanisław Liguziński |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|