Dream Work
Austria
2001
/ 11’
Nieświadomość ustrukturyzowana jest jak język, powie Jacques Lacan. Jak język… kina, doda Peter Tscherkassky w opowieści o rówieśnicach – psychoanalizie i kinematografii. Praca marzenia sennego opiera się na dwóch mechanizmach – przemieszczeniu i zagęszczeniu, praca Tscherkassky’ego polega na przemieszczaniu i zagęszczaniu obrazów. Wyrwane z narracyjnych ciągów trafiają na światłoczułą kliszę, pęczniejąc i rozdymając się poza symboliczny porządek. L’Arrivée
Austria
1997–1998
/ 2'90’
28 grudnia 1895 roku publiczność zgromadzona w paryskim Grand Café w napięciu obserwowała pociąg wjeżdżający na stację w La Ciotat. W tej samej chwili miało jednak miejsce o wiele donioślejsze wydarzenie. Na ekranie, obok kolei, pojawił się drugi środek komunikacji. Film. Tscherkassky przewrotnie rekonstruuje to zdarzenie, pozwalając nam śledzić wjazd filmu (przedstawiającego wjazd pociągu) na ekran. A że nie jest to ten sam film ani też ten sam pociąg, to i wjazd zakończyć się może kolizją. Manufraktur
Manufracture
Austria
1985
/ 2'54’
Według Jean-Luca Godarda film to dziewczyna i pistolet. Stary dobry rewolwer, którego ciężar czuć w dłoni, reprezentuje materialność aparatu kinowego – zwaliste projektory i łatwopalną taśmę, wyeksponowane zaś ciało zaspokaja nasze voyeurystyczne pragnienia. Tscherkassky redukuje to równanie do jednej zmiennej, odnajdując ekwiwalent kinematografii w motoryzacji. Automobil, podobnie jak film, stanowi bowiem fetyszystyczny wynalazek techniczny eksploatujący ruch. Outer Space
Austria
1999
/ 9'58’
George Berkeley pisał: Jeśli materia ma być substancją istniejącą niezależnie od spostrzeżeń, to nie ma materii. Gwarantem istnienia jest ciągłe pozostawanie w zasięgu czyjegoś wzroku. My, stwierdza Berkeley, doglądani jesteśmy przez Boga. Postacie filmowe postrzegane są przez nas. Pomiędzy naszym uporczywym spojrzeniem a bohaterem tkwi jednak wszechwi(e)dzący poltergeist kinowego aparatu zdolny zamienić nasz strach przed tym-co-w-filmie na strach przed samym filmem. Parallel Space: Inter-View
Austria
1992
/ 18'20’
Kinematografia stanowi przyszłość pewnego złudzenia. Tym złudzeniem jest zjawisko powidoku utrzymującego się na siatkówce oka po zniknięciu percypowanego obiektu. Dzięki temu w 24 wyprojektowanych kolejno, statycznych klatkach odnajdujemy iluzję ruchu. Tscherkassky przeprowadza frankensteinowski eksperyment ożywienia fotografii wykonanej za pomocą aparatu małoobrazkowego, wywołując wrażenie ciągłego współistnienia następujących po sobie kadrów. tabula rasa
Austria
1987–1989
/ 17'20’
Suplement do psychoanalitycznej teorii kina Christiana Metza. Pożądanie – jak utrzymuje Metz – nie ma żadnego konkretnego przedmiotu. Poprzez przedmioty rzeczywiste zmierza do obiektu utraconego, utraconego na zawsze i pożądanego jako utracony (cyt. za: Alicja Helman, Psychoanalityczna teoria filmu). Skracając dystans wobec nagiego kobiecego ciała, Tscherkassky redukuje zdefiniowany obiekt pragnienia do roli tytułowej tabula rasa, aktywizując na przemian nasze zmysły dystansu (wzrok, słuch) i zmysły kontaktu (dotyk, smak, węch). Urlaubsfilm
Holiday Movie
Austria
1983
/ 9'15’
Dochodzi do zbliżenia. Teleobiektyw wycelowany jest w ciało. W intymnym dystansie obraz drga i pulsuje jak rozgorączkowane spojrzenie kochanka. Kobiecy głos rezonuje w tle, oscylując pomiędzy śmiechem i westchnieniem. Niemożliwe do rozróżnienia słowa brzmią jak szept sączący się przez megafon, obrazy sprawiają wrażenie postrzeżeń skradzionych uzbrojonym okiem. W tym zbliżeniu świadomie uczestniczy jedynie voyeur skrywający się za kamerą. Opracowanie: Stanisław Liguziński |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|