Ene, due, rabe
One Potato, Two Potato / Eci, pec, pec
Jugosławia
1961
/ 9’
Satyra opowiadająca o pokusach księgowego, które prowadzą go na przestępczą ścieżkę. W roli głównej – Mija Aleksić. Miss Piękności ’62
Miss Beauty ’62 / Ljepotica ’62
Jugosławia
1962
/ 14’
Krótkometrażowy film o wyborach miss w 1962 roku. Makavejev z kamerą towarzyszy kandydatkom do tytułu najpiękniejszej – podczas przygotowań, sesji zdjęciowych i samych wyborów. Reżyser przygląda się zjawisku z uśmiechem i pewną dozą ironii, dokumentując jednocześnie zmiany obyczajowe zachodzące w Jugosławii na początku lat 60.
Nowe zwierzę domowe
New Domestic Animal / Nova domača životinja
Jugosławia
1964
/ 10’
Ten krótkometrażowy dokument opowiada o tym, jak zmienia się jugosłowiańska wieś, której mieszkańcy korzystają z dobrodziejstw motoryzacji. Autami dostarczają na miejski targ owoce i warzywa na sprzedaż. Jednak film Makavejeva ma gorzką wymowę: reżyser zestawia rozwój cywilizacyjny ze scenami pokazującymi konie przygotowywane do uboju. Samochód – owo „nowe zwierzę domowe” – zmienia krajobraz wsi i zastępuje zwierzęta, które dotąd pracowały dla człowieka. Pochód
Parade / Parada
Jugosławia
1962
/ 11’
Jeden z najbardziej znanych krótkich filmów Makavejevapokazuje przygotowania do obchodów 1 Maja. Lecz reżysera nie interesuje tytułowy pochód. Jego dokument skupia się na ludziach: i tych pracujących, i tych błądzących po ulicach, czasami zagubionych w tłumie. Podpatrywanych mimochodem i ukazanych często z humorem. Jak pisał Makavejev, zależało mu na obrazie człowieka takiego, jakim jest […] – człowieka normalnego, mierzonego miarą jego czasu. Precz z płotami
Down with the Fences / Dole plotovi
Jugosławia
1962
/ 11’
Dzieci bawią się na placu, czołgają się przez dziury w ogrodzeniu i wspinają na płot, próbując go powalić. Film powstał na zamówienie jednej z organizacji kobiecych i miał uświadomić widzom, jak wielką potrzebą w miastach są place zabaw. Precz z płotami zostało jednak dokończone po wzniesieniu muru berlińskiego (1961), a krótkometrażówka o zburzeniu płotu stała się przypowieścią o poszukiwaniu drogi do wolności. Tęsknię za Sonją Henie
I Miss Sonia Henie / Nedostaje mi Sonja Henie
Jugosławia
1972
/ 20’
W 1972 roku podczas belgradzkiego filmowego festiwalu FEST słoweński filmowiec Karpo Godina zaproponował ośmiu reżyserom zrealizowanie kilkuminutowych filmów. Zasady były proste: to samo pomieszczenie, niezmienna pozycja kamery, jeden obiektyw, nie można stosować zoomów i w każdej scenie musi paść zdanie I miss Sonja Henie (zaczerpnięte z komiksu o Snoopym). Tak powstał szalony filmowy eksperyment – zmontowany materiał z Belgradu oraz found footage z Sonją Henie – który od razu znalazł się na czarnej liście jugosłowiańskich władz. Uśmiech ’61
Smile ’61 / Osmjeh ’61
Jugosławia
1961
/ 15’
Uśmiech ’61 to krótki dokument o brygadach młodzieżowych budujących autostradę w Macedonii. Makavejev zestawia propagandowy komentarz z podpatrzonymi scenkami z codziennego życia obozu. Socjalistyczny etos pracy zostaje zderzony z młodzieńczą radością i beztroską, a wakacyjnego nastroju nie psuje ciężka fizyczna harówka. Widać tu oko uważnego obserwatora, a subtelne przesunięcie akcentów podważa agitacyjną wymowę filmu. |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|