ObsadaMickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood nagrodyVenice IFF 2008 – Złoty Lew, Złote Globy 2009 – najlepszy aktor w filmie dramatycznym, najlepsza piosenka, BAFTA Awards 2009 – najlepszy aktor, Independent Spirit Awards 2009 – najlepsze zdjęcia, najlepszy film fabularny, najlepszy aktor, Florida Film Critics Circle Awards 2008 – najlepszy aktor, najlepsza aktorka drugoplanowa Opis filmuTak jak dobry sportowiec, świadomy swoich mocnych i słabych stron, film Zapaśnik Darrena Aronofskiego umiejętnie rozgrywa to, w czym jest silny, ukrywając słabości. Siłą jest tutaj główna rola – powracający w wielkim stylu aktor, który z pozycji symbolu seksu zmienił się w symbol autodestrukcji. Wielokrotnie operowana twarz Mickeya Rourke’a i jego zwaliste ciało to instrument, na którym nawet nie trzeba grać, żeby widz podziwiał go w osłupieniu. Historia o podstarzałym zapaśniku, który nie radzi sobie w życiu poza ringiem, ma dzięki niemu ciężar gatunkowy greckiej tragedii, bo rozumiemy, że za fikcją stoi tu rzeczywistość. Dobrze wpisuje się w to sam sport (?) uprawiany przez bohatera. Dla Europejczyka wrestling to dyscyplina absurdalna i Aronofsky celnie wygrywa jej paradoksy. Wszyscy wiemy o fasadowości tych walk, o rozplanowanych, udawanych ciosach, o symulowanym bólu, Aronofsky zaś pokazuje tu prawdziwy ból, krew i rany. Głupi show dla gawiedzi nabiera głębi i zmienia się w metaforę (znakomity esej o metaforze wrestlingu napisał kiedyś Roland Barthes i film zdaje się do niego nawiązywać, świadomie lub nie). Reżyser tak umiejętnie operuje obecnością Rourke’a na ekranie, że niemal nieważne są dość konwencjonalna fabuła czy mało wyraziste postaci drugoplanowe. Tytuł każe nam oglądać bohatera. I tego trzymajmy się podczas seansu. Michał Chaciński |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|