ObsadaMarilyn Monroe, Tony Curtis, Jack Lemmon, George Raft, Pat O'Brien, Joe E. Brown, Nehemiah Persoff nagrodyZłote Globy 1960 – najlepszy film komediowy, najlepszy aktor komediowy, najlepsza aktorka komediowa, Oscar 1960 – najlepsze kostiumy, BAFTA Awards 1960 – najlepszy aktor zagraniczny Opis filmuZapewne Billy Wilder ma w swoim dorobku filmy jeszcze lepsze (choćby Garsonierę), ale to właśnie Pół żartem, pół serio zasługuje na miano „nieśmiertelnej komedii”. Bawi od ponad pięćdziesięciu lat kolejne pokolenia widzów i nie wygląda na to, by w najbliższym czasie miało się to zmienić. Na czym polega fenomen tej z pozoru mało wyszukanej farsy o dwóch muzykach, którzy w damskich ciuszkach ukrywają się przed gangsterami w orkiestrze złożonej z samych kobiet? Billy Wilder sięgnął po stary jak świat motyw płciowych przebieranek, godny tyleż Szekspira, co autorów bulwarowych komedyjek. Facet udający babę to zawsze gwarancja śmiechu na sali. A jednak inteligencja i poczucie humoru twórców sprawiły, że Pół żartem, pół serio wznosi się ponad poziom rubasznej krotochwili. Staje się opowieścią o płynności granic między płciami, o niejednoznacznej seksualności, o względności podziału na to, co „męskie”, i to, co „żeńskie”. To niejako „film założycielski” dla wszystkich późniejszych dzieł genderowych podważających tradycyjny porządek ról płciowych. Komediową siłę stanowią tu błyskotliwe dialogi i powiedzonka (chociażby słynne: Nikt nie jest doskonały) oraz role Tony’ego Curtisa, Jacka Lemmona i Joe E. Browna. Jednak światłem tego filmu jest Marilyn Monroe. Jako Sugar Kane – dziewczyna mająca fatalną słabość do saksofonistów – wprowadza na ekran wdzięk i melancholię. Dzięki niej Pół żartem, pół serio nie tylko bawi, ale i wzrusza. Bartosz Żurawiecki |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|