O wydarzeniuAmerykanin Paul D. Miller, nagrywający jako DJ Spooky, od blisko 15 lat porusza się we wszechświecie rozpiętym między dwoma (a czasami i trzema) gramofonami oraz mikserem, równolegle pisze książki i eseje, a także wykłada na European Graduate School w Szwajcarii. W jego książkach Sound Unbound i Rhythm Science możemy doszukać się filarów, na których opiera się jego strategia artystyczna. W przeciwieństwie do większości didżejów, których praca sprowadza się do selekcji utworów podanych w formie zmiksowanej na imprezie, Miller postrzega swoją rolę szerzej. W wielowątkowym strumieniu sztuki, kultury, mediów i rozrywki stopionych w jedno didżej – jego zdaniem – pełni rolę „kulturowego filtra”, który pomaga odnaleźć nam porządek w chaosie. Miks umożliwić ma zaś połączenie odległych, często nieprzystających do siebie idei – niekoniecznie muzycznych. Stąd w miksach Spooky’ego, obok podkładu muzycznego, można znaleźć Jamesa Joyce’a czy Williama S. Burroughsa czytających swoje teksty. Selekcja w tym procesie sama staje się narracją, gdyż połączenie dwóch niegdyś użytych elementów generuje nowe znaczenie i nową jakość. Wejście w świat ruchomych obrazów jest dla Millera naturalnym rozwinięciem jego praktyk na polu muzyki. W 2004 roku miał premierę największy multimedialny projekt Spooky’ego – Rebirth of a Nation, wydany dwa lata później na DVD. Projekt jest swobodnym remiksem kontrowersyjnej superprodukcji D.W. Griffitha Narodziny narodu z 1915 roku, która weszła do kanonu współczesnego kina dzięki nowatorskim jak na owe czasy zabiegom operatorskim i reżyserskim. Film Griffitha, postrzegany dziś jako propagandowy obraz opowiadający historię Ameryki jednoczącej się po wojnie secesyjnej, ma etykietkę rasistowskiego i zdaniem Millera otwiera erę wielkobudżetowych manipulacji medialnych. Rebirth of a Nation to skrócony o blisko połowę materiał wyjściowy zaczerpnięty od Griffitha i wzbogacony o odautorskie komentarze (również muzyczne – w tym kompozycje Millera wykonane i zarejestrowane przez The Kronos Quartet) nawiązujące do współczesnych problemów społecznych nękających Amerykę. DJ Spooky subtelnie dekonstruuje znaczenia zawarte w filmie i na nowo stawia elementarne pytania o to, czym jest prawda. Kamil Antosiewicz
Bilety na koncert już w sprzedaży:
DJ Spooky, foto: Mike Figgis |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|