ObsadaPeter Falk, Alan Arkin, Beverly D'Angelo, Charles Durning, Robert Stack Opis filmuFilmowcy mają swoje przesądy. Nie należy, według nich, nazywać filmu pechowym tytułem. Niepomny tego Andrew Bergman napisał scenariusz i zabrał się do reżyserowania Wielkiego problemu. Film miał być komedią nawiązującą do klasycznego „czarnego kryminału” Podwójne ubezpieczenie (1944). Główny bohater, agent ubezpieczeniowy, spiskuje z żoną klienta, by go zabić i uzyskać w ten sposób pokaźną sumę z ubezpieczenia. O ile jednak w pierwowzorze chodziło o zauroczenie kobietą fatalną, o tyle w Wielkim kłopocie pieniądze były potrzebne, by wysłać synów na prestiżową uczelnię. Bergman szybko stracił serce do filmu. Przystępując do kręcenia, nie miał zakończenia, a jego żona była w zaawansowanej ciąży. Dodatkowo nadzorował remont domu. W efekcie podjął decyzję o wycofaniu się z projektu. Ówczesny szef Columbii przekazał film Cassavetesowi. Ten przyjął pracę z mieszanymi uczuciami. Wiedział, że to nie jest historia w jego stylu. Z drugiej strony nie znosił bezczynności i potrzebował pieniędzy. Budżet filmu opiewał na 16 milionów dolarów – astronomiczną jak na Cassavetesa kwotę. Na zakończenie swojej kariery doświadczył więc luksusu wynikającego z kręcenia „w systemie”. Mimo dość przychylnych recenzji film był porażką kasową i obecnie pamiętany jest jako ostatni obraz Cassavetesa, choć on sam powiedział: Nie chcę, by ten film był moim ostatnim filmem i żebym został zapamiętany jako reżyser tego gówna (Marshall Fine, Accidental Genius: How John Cassavetes Invented the American Independent Film, Hyperion, Nowy Jork 2005, s. 419). Elżbieta Durys |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|