ObsadaGena Rowlands, Seymour Cassel, Val Avery, John Cassavetes, Tim Carey, Katherine Cassavetes, Lady Rowlands Opis filmuW filmach Cassavetesa niejednokrotnie powracają sceny brutalnego taktowania kobiet. Z kobiet się drwi (Cienie), kobiety są traktowane przedmiotowo (Twarze), a nawet bite (Mężowie). Minnie i Moskowitz jest pod tym względem obrazem najbardziej bolesnym. Na planie fabularnym jest to historia o nagłej i niespodziewanej miłości dwojga na pierwszy rzut oka zupełnie niepasujących do siebie ludzi. Minnie jest typową przedstawicielką klasy średniej: wykształcona, elegancka i grzeczna. Seymour Moskowitz z kolei to wyrośnięty hippis, błękitny ptak, który wciąż siedzi w kieszeni swojej matki. Jak twierdzi krytyk filmowy i znawca twórczości Cassavetesa, Ray Carney, reżyser przedstawiając rodzące się uczucie oraz zaloty, sięgnął do niezwykle popularnego w Stanach Zjednoczonych w latach 30. XX wieku gatunku screwball comedy. To właśnie w tych filmach twórcy pokazywali docieranie się dwójki młodych ludzi, przedstawiali, jak zakochani tworzą związek. Jeśli przyjąć tę interpretację za słuszną, to należałoby powiedzieć, że Cassavetes nie tylko wykorzystał formułę screwball comedy, ale ją jednocześnie zdekonstruował, pokazując fałsz stojącej za nią ideologii. Patrząc z tej perspektywy, Cassavetes w filmie Minnie i Moskowitz stawia pytanie, które wciąż zaprząta głowy socjologów i psychologów społecznych: dlaczego kobiety, mimo wszystko, podejmują decyzję o wyjściu za mąż? Elżbieta Durys |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|