ObsadaGena Rowlands, John Adames, Julie Carmen, Buck Henry nagrodyVenice IFF 1980 – Złoty Lew, Boston Society of Film Critics Awards 1981 – najlepsza aktorka Opis filmuGloria to niezwykle interesujący film co najmniej z trzech względów. Po raz kolejny Cassavetes sięga tu po formułę obrazów gatunkowych, wykorzystując tym razem konwencję filmu gangsterskiego. Po drugie, po latach wraca do Nowego Jorku i, podobnie jak to było w Cieniach, czyni go jednym ze swoich bohaterów. Po trzecie, Cassavetes „rozbraja” formułę gatunkową, wykorzystując gangsterów do tego, by opowiedzieć o… macierzyństwie. Na fali popularności filmów retro oraz obrazów z dziecięcymi bohaterami Cassavetes zdecydował się posłuchać prośby Geny Rowlands. Aktorka zwróciła mu uwagę na to, że choć w jego filmach pojawiają się dzieci, a kobiety są matkami, to nigdy nie uczynił tego wątkiem głównym. Autor oczywiście na swój sposób odniósł się do tego spostrzeżenia, tworząc przedziwną historię związku pomiędzy starzejącą się byłą utrzymanką nowojorskiego mafioso a sześcioletnim portorykańskim chłopcem, który nagle został zupełnie sam na świecie. Zewnętrzna warstwa, jaką tworzą gonitwy, strzelaniny i ucieczki, służy w Glorii do tego, by po raz kolejny zadać niezwykle istotne z dzisiejszej perspektywy pytanie: co to znaczy być matką? W 1999 roku Gloria doczekała się remake’u. Powtórnej realizacji scenariusza podjął się Sidney Lumet, kręcąc film z Sharon Stone w tytułowej roli. Film okazł się kasową porażką. Scena zabójstwa portorykańskiej rodziny i przypadkowego ocalenia dziecka, czyli zawiązanie intrygi w Glorii, została wykorzystana wcześniej przez Luca Bessona w Leonie zawodowcu (1994). Eżbieta Durys |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|