ObsadaOrson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford nagrodyOscar 1942 – najlepszy scenariusz, New York Film Critics Circle Awards 1941 – najlepszy film Opis filmuI cóż można jeszcze napisać o dziele, które zostało dokładnie przeanalizowane w podręcznikach historii kina, obwołane bezdyskusyjnym arcydziełem i od dekad wygrywa kolejne rankingi krytyków na najwybitniejszy film wszech czasów? Chyba z przekory trzeba by zawołać, że się zestarzało i że nie jest tak wybitne, jak się powszechnie mniema. A jednak głos sprzeciwu więźnie mi w gardle. Owszem, rewolucyjne jak na tamte czasy rozwiązania techniczne i narracyjne, które zastosował Orson Welles (głębia ostrości, ujęcia z żabiej perspektywy, niekonwencjonalne oświetlenie pierwszego i dalszych planów etc.), to dla nas dzisiaj bułka z masłem. Nowatorska forma filmu zaś – opowiadającego z punktu widzenia różnych osób o życiu jednego człowieka, magnata prasowego, Charlesa Fostera Kane’a – była potem wykorzystywana w dziesiątkach dzieł, zarówno wybitnych, jak i tuzinkowych. Mimo to nie da się filmu Wellesa odstawić do muzeum. Bo wciąż tkwi w nim tajemnica. Można Obywatela Kane’a czytać na wielu poziomach: egzystencjalnym (przypowieść o ulotności życia nawet najbardziej potężnej jednostki), filozoficznym (nie jesteśmy w stanie poznać całej prawdy o drugim człowieku), politycznym (obraz tego, jak wygląda i funkcjonuje amerykańska demokracja), socjologicznym (portret „wyższych sfer”) itd. Można też zobaczyć w fabule kolejną wariację na temat „od pucybuta do milionera” lub „od idealisty do cynika”. Zapomnijcie wszystko, co napisano o Obywatelu Kanie, i oglądajcie ten film z otwartym umysłem. Bartosz Żurawiecki |
Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2013
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|