2. American Film Festival odbędzie się we Wrocławiu w dniach od 15 - 20 listopada 2011.
Ponownie pokażemy najnowsze trendy, odkryjemy nowe talenty i niezależnych twórców, ale przypomnimy także klasykę kinematografii z USA.
Sekcje:
I. HIGHLIGHTS
to pokazy najnowszych, głośnych tytułów z gwiazdami amerykańskiego kina. Filmem otwierającym tegoroczny festiwal będzie Czarny koń Todda Solondza, pokazywany w tym roku w weneckim konkursie. Reżyser będzie gościem festiwalu i bohaterem retrospektywy. Todd Solondz odbierze także nagrodę Indie Star Award - przyznawaną przez festiwal dla gwiazdy niezależnego kina amerykańskiego. Czarny koń to komediodramat o trudnych zmaganiach z codziennością otyłego trzydziestolatka, ze znakomitym Jordanem Gelberem i legendami Hollywood Mią Farrow i Christopherem Walkenem w rolach głównych.
Wrocławscy widzowie jako pierwsi w Polsce zobaczą najnowsze filmy Gusa Van Santa (Restless z Mią Wasikowską), Kevina Smitha (szalony thriller Czerwony stan) i Mirandy July (Przyszłość). Wydarzeniami festiwalu będą również: komediodramat o parze ekscentrycznych samotników Jack Goes Boating - debiut reżyserski wybitnego aktora Philipa Seymoura Hoffmana, Blue Valentine Dereka Cienfrance'a o rozpadzie młodego małżeństwa z przebojowymi kreacjami Ryana Goslinga i nominowanej do Oscara Michelle Williams oraz kameralny dramat w gwiazdorskiej obsadzie (Keira Knightley, Eva Mendes, Sam Worthington) Zeszłej nocy. Widzowie AFF zobaczą również najnowszy film autora głośnego Więźnia nienawiści Tony'ego Kaye'a - Z dystansu z Adrienem Brodym w roli głównej, pełną goryczy wizję świata widzianego oczami nauczyciela-idealisty. Festiwal zamknie oryginalna komedia, Damsels in Distress w reżyserii Whita Stillmana.
II. SPECTRUM
to panorama kina amerykańskiego ostatniego roku, odkrywająca nowych twórców, nowe talenty i zjawiska. Wrocławscy widzowie zobaczą m. in: Gdziekolwiek dzisiaj Michaela Di Jiacomo z Johnem Turturro - osobliwą opowieść o parze nowojorskich samotników, którzy poznają się przez sekstelefon; Talerz i łyżka Alison Bagnall z przebojową kreacją wschodzącej gwiazdy amerykańskiego kina Grety Gerwig w roli zdradzanej żony, która spontanicznie ucieka z domu i rusza w szaloną podróż oraz Miłość Williama Eubanka - przypominający niedawne Moon, arthouse'owy projekt alternatywnego zespołu rockowego Angels & Airwaves, metafizyczny poemat o samotności.
III. AMERICAN DOCS
to produkcje dokumentalne sezonu, ukazujące oblicze Ameryki XXI wieku. Wśród prezentowanych filmów znajdą się m.in.: laureat konkursu publiczności zeszłorocznego festiwalu w Austin SXSW Marwencol Jeffa Malmberga, To drugie słowo na "F" Andrei Blaugrund o rockmanach, którzy zamienili szalone życie muzyków na spokojne ojcostwo oraz Coś ryzykownego Daniela Gellera i Dayny Goldfine o drodze gigantów technologicznych na szczyty amerykańskiej ekonomii. Wśród tegorocznych filmów nie zabraknie dzieł autotematycznych, jak choćby American Grindhouse o historii kina exploitation, z udziałem między innymi Quentina Tarantino. W programie sekcji znalazło się również najnowsze dzieło mistrza prowokacyjnego dokumentu Errola Morrisa - Tabloid, śmieszno-straszny film o sile prasy kolorowej. O mediach traktuje również Z pierwszej strony: Rok w "New York Timesie", którego autor Andrew Rossi spędził z kamerą rok w redakcji jednej z największych światowych gazet.
Filmy pokazywane w premierowych sekcjach: Spectrum i American Docs będą oceniane przez widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny.
IV. ON THE EDGE
W tej sekcji zobaczymy eksperymenty, filmy autorskie, jak choćby Kanciarz Lewisa Khlara - nietypowy thriller, który pokazuje wydarzenia z życia amerykańskiego hazardzisty-oszusta z początku lat 60., zrealizowany w formule specyficznego kolażu animowanych rysunków, fotografii i tkanin.
W sekcji On the edge prawdziwą atrakcją będzie pokaz Opowieści z bezsennych nocy - najnowszego filmu Jonasa Mekasa, klasyka amerykańskiej awangardy lat 50. i 60.
Retrospektywy:
Bohaterem retrospektywy podczas 2. AFF będzie urodzony w Suchej Beskidzkiej mistrz kina, zdobywca sześciu Oscarów Billy Wilder. Wrocławscy widzowie obejrzą osiem najważniejszych filmów reżysera: błyskotliwe komedie, śmiejące się z amerykańskiej obyczajowości (Słomiany wdowiec; Raz, dwa, trzy; Pół żartem, pół serio; Garsoniera), legendarne czarne filmy Podwójne ubezpieczenie i Bulwar Zachodzącego Słońca, studium uzależnienia od alkoholu Stracony weekend i dramat sądowy Świadek oskarżenia.
Na festiwalu zobaczymy również filmy Todda Solondza - znakomitego amerykańskiego twórcy niezależnego. Przez jego twórczość, od kinowego debiutu Witajcie w domku dla lalek po najnowszy film Czarny koń przewija się tragikomiczna wizja wiecznego dorastania. Nie unika bulwersujących tematów obyczajowych, czego potwierdzeniem są głośne Happiness i Palindromy. Todd Solondz będzie gościem festiwalu.
Bohaterem kolejnej retrospektywy jest filmowiec-filozof Terrence Malick - twórca osobny, autor legendarnych Niebiańskich dni i Cienkiej czerwonej linii. Jego umiejętność łączenia hollywoodzkiego rozmachu z osobistym charakterem przesłania została potwierdzona Złotą Palmą w Cannes 2011 za Drzewo życia.
Publiczność wrocławska będzie mogła oglądać filmy niespełna trzydziestoletniego Joe Swanberga, które podbijają młodą publiczność i festiwale. W nisko budżetowych filmach tego reżysera dominuje ton osobisty, jego obrazy realizowane są w gronie przyjaciół. Podczas AFF odbędzie się premiera światowa najnowszego obrazu reżysera Caitlin gra Caitlin. Reżyser osobiście zaprezentuje film wrocławskiej publiczności.
Wydarzenia specjalne:
Przegląd Cały ten jazz
Wraz z wrocławskim festiwalem Jazztopad w trakcie 2.AFF organizowane są pokazy filmów w cyklu Cały ten jazz. Będzie można w nim zobaczyć jeden z najbardziej przejmujących filmowych portretów Bird (1988), w którym Clint Eastwood uwiecznił legendę amerykańskiej muzyki - Charliego "Birda" Parkera. W filmową podróż do Kansas City (1996), stolicy jazzu lat 30. XX wieku, zabierze nas Robert Altman. Do złotej ery jazzu przeniesiemy się również za sprawą Śpiewaka jazzbandu z 1927 roku w reżyserii Alana Croslanda, przełomowego dzieła, które zapoczątkowało erę kina dźwiękowego. Sekcję zamyka rozgrywający się w USA i Paryżu 'Round Midnight Bertranda Taverniera z nagrodzoną Oscarem muzyką Herbie Hancocka.
Wydarzeniem specjalnym będzie pokaz jednej z najwybitniejszych niemych burlesek filmowych - Generała w reżyserii Bustera Keatona i Clyde'a Bruckmana z muzyką na żywo skomponowaną przez Marcina Pukaluka.
We Can't Go Home Again Nicholasa Raya
Pokaz zrekonstruowanej wersji filmu We Can't Go Home Again Nicholasa Raya jest zapowiedzią retrospektywy autora Buntownika bez powodu podczas 3. American Film Festival. Nad tym niezwykłym eksperymentem Ray pracował niemal dekadę. Pierwsza wersja miała premierę na festiwalu w Cannes w 1973 roku, kolejne powstawały sukcesywnie niemal do śmierci reżysera. Jego żona doprowadziła do zrekonstruowania i odnowienia najpełniejszej wersji ostatniego dzieła reżysera, które miało ponowną premierę na tegorocznym festiwalu w Wenecji. We Wrocławiu zostanie wyświetlony również dokument Susan Ray Nie oczekuj zbyt wiele o schyłku kariery Nicholasa Raya, który z legendarnego mistrza Hollywood zmienił się w eksperymentatora i charyzmatycznego nauczyciela.