English
O programie 2. AFF

2. American Film Festival odbędzie się we Wrocławiu w dniach od 15 - 20 listopada 2011.

Ponownie pokażemy najnowsze trendy, odkryjemy nowe talenty i niezależnych twórców, ale przypomnimy także klasykę kinematografii z USA.

Sekcje:

I. HIGHLIGHTS

to pokazy najnowszych, głośnych tytułów z gwiazdami amerykańskiego kina. Filmem otwierającym tegoroczny festiwal będzie Czarny koń Todda Solondza, pokazywany w tym roku w weneckim konkursie. Reżyser będzie gościem festiwa­lu i bohaterem retrospektywy. Todd Solondz odbierze także nagrodę Indie Star Award - przyznawaną przez festiwal dla gwiazdy niezależnego kina amerykańskiego. Czarny koń to komediodramat o trudnych zmaganiach z codziennością otyłego trzydziestolatka, ze znakomitym Jordanem Gelberem i legendami Hollywood Mią Farrow i Christopherem Walkenem w rolach głównych.

Wrocławscy widzowie jako pierwsi w Polsce zobaczą najnowsze filmy Gusa Van Santa (Restless z Mią Wasi­kowską), Kevina Smitha (szalony thriller Czerwony stan) i Mirandy July (Przyszłość). Wydarzeniami festiwalu będą również: komediodramat o parze ekscentrycznych samot­ników Jack Goes Boating - debiut reżyserski wybitnego aktora Philipa Seymoura Hoffmana, Blue Valentine Dere­ka Cienfrance'a o rozpadzie młodego małżeństwa z prze­bojowymi kreacjami Ryana Goslinga i nominowanej do Oscara Michelle Williams oraz kameralny dramat w gwiaz­dorskiej obsadzie (Keira Knightley, Eva Mendes, Sam Worthington) Zeszłej nocy. Widzowie AFF zobaczą rów­nież najnowszy film autora głośnego Więźnia nienawiści Tony'ego Kaye'a - Z dystansu z Adrienem Brodym w roli głównej, pełną goryczy wizję świata widzianego oczami nauczyciela-idealisty. Festiwal zamknie oryginalna kome­dia, Damsels in Distress w reżyserii Whita Stillmana.

II. SPECTRUM

to panorama kina amerykańskiego ostatnie­go roku, odkrywająca nowych twórców, nowe talenty i zjawiska. Wrocławscy widzowie zobaczą m. in: Gdzie­kolwiek dzisiaj Michaela Di Jiacomo z Johnem Turturro - osobliwą opowieść o parze nowojorskich samotników, którzy poznają się przez sekstelefon; Talerz i łyżka Alison Bagnall z przebojową kreacją wschodzącej gwiazdy amerykańskiego kina Grety Gerwig w roli zdra­dzanej żony, która spontanicznie ucieka z domu i rusza w szaloną podróż oraz Miłość Williama Eubanka - przypominający niedawne Moon, arthouse'owy projekt alternatywnego zespołu rockowego Angels & Airwaves, metafizyczny poemat o samotności.

III. AMERICAN DOCS

to produkcje dokumentalne se­zonu, ukazujące oblicze Ameryki XXI wieku. Wśród pre­zentowanych filmów znajdą się m.in.: laureat konkursu publiczności zeszłorocznego festiwalu w Austin SXSW Marwencol Jeffa Malmberga, To drugie słowo na "F" Andrei Blaugrund o rockmanach, którzy zamienili sza­lone życie muzyków na spokojne ojcostwo oraz Coś ryzykownego Daniela Gellera i Dayny Goldfine o drodze gigantów technologicznych na szczyty amerykańskiej ekonomii. Wśród tegorocznych filmów nie zabraknie dzieł autotematycznych, jak choćby American Grin­dhouse o historii kina exploitation, z udziałem między innymi Quentina Tarantino. W programie sekcji znalazło się również najnowsze dzieło mistrza prowokacyjnego dokumentu Errola Morrisa - Tabloid, śmieszno-strasz­ny film o sile prasy kolorowej. O mediach traktuje rów­nież Z pierwszej strony: Rok w "New York Timesie", którego autor Andrew Rossi spędził z kamerą rok w re­dakcji jednej z największych światowych gazet.

Filmy pokazywane w premierowych sekcjach: Spectrum i American Docs będą oceniane przez widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch katego­riach: film fabularny i film dokumentalny.

IV. ON THE EDGE

W tej sekcji zobaczymy eksperymenty, filmy autorskie, jak choćby Kanciarz Lewisa Khlara - nietypowy thriller, który pokazuje wydarzenia z życia amerykańskiego hazardzisty-oszusta z początku lat 60., zrealizowany w formule specyficznego kolażu animowanych rysun­ków, fotografii i tkanin.

W sekcji On the edge prawdziwą atrakcją będzie pokaz Opowieści z bezsennych nocy - najnowszego filmu Jonasa Mekasa, klasyka amerykańskiej awangardy lat 50. i 60. 

 

Retrospektywy:

Bohaterem retrospektywy podczas 2. AFF będzie uro­dzony w Suchej Beskidzkiej mistrz kina, zdobywca sześciu Oscarów Billy Wilder. Wrocławscy widzo­wie obejrzą osiem najważniejszych filmów reżysera: błyskotliwe komedie, śmiejące się z amerykańskiej obyczajowości (Słomiany wdowiec; Raz, dwa, trzy; Pół żartem, pół serio; Garsoniera), legendarne czarne filmy Podwójne ubezpieczenie i Bulwar Zachodzącego Słońca, studium uzależnienia od alkoholu Stracony weekend i dramat sądowy Świadek oskarżenia.

Na festiwalu zobaczymy również filmy Todda Solondza - znakomitego amerykańskiego twórcy niezależnego. Przez jego twórczość, od kinowego debiutu Witajcie w domku dla lalek po najnowszy film Czarny koń prze­wija się tragikomiczna wizja wiecznego dorastania. Nie unika bulwersujących tematów obyczajowych, czego potwierdzeniem są głośne Happiness i Palindromy. Todd Solondz będzie gościem festiwalu.

Bohaterem kolejnej retrospektywy jest filmowiec-fi­lozof Terrence Malick - twórca osobny, autor legen­darnych Niebiańskich dni i Cienkiej czerwonej linii. Jego umiejętność łączenia hollywoodzkiego rozmachu z osobistym charakterem przesłania została potwier­dzona Złotą Palmą w Cannes 2011 za Drzewo życia.

Publiczność wrocławska będzie mogła oglądać filmy niespełna trzydziestoletniego Joe Swanberga, które podbijają młodą publiczność i festiwale. W nisko budże­towych filmach tego reżysera dominuje ton osobisty, jego obrazy realizowane są w gronie przyjaciół. Pod­czas AFF odbędzie się premiera światowa najnowszego obrazu reżysera Caitlin gra Caitlin. Reżyser osobiście zaprezentuje film wrocławskiej publiczności.

 

Wydarzenia specjalne:

Przegląd Cały ten jazz

Wraz z wrocławskim festiwalem Jazztopad w trakcie 2.AFF organizowane są pokazy filmów w cyklu Cały ten jazz. Będzie można w nim zobaczyć jeden z najbardziej przejmujących filmowych portretów Bird (1988), w któ­rym Clint Eastwood uwiecznił legendę amerykańskiej muzyki - Charliego "Birda" Parkera. W filmową podróż do Kansas City (1996), stolicy jazzu lat 30. XX wieku, zabierze nas Robert Altman. Do złotej ery jazzu prze­niesiemy się również za sprawą Śpiewaka jazzbandu z 1927 roku w reżyserii Alana Croslanda, przełomowego dzieła, które zapoczątkowało erę kina dźwiękowego. Sekcję zamyka rozgrywający się w USA i Paryżu 'Round Midnight Bertranda Taverniera z nagrodzoną Oscarem muzyką Herbie Hancocka.

Wydarzeniem specjalnym będzie pokaz jednej z najwy­bitniejszych niemych burlesek filmowych - Generała w reżyserii Bustera Keatona i Clyde'a Bruckmana z mu­zyką na żywo skomponowaną przez Marcina Pukaluka.

We Can't Go Home Again Nicholasa Raya

Pokaz zrekonstruowanej wersji filmu We Can't Go Home Again Nicholasa Raya jest zapowiedzią retrospektywy autora Buntownika bez powodu podczas 3. American Film Festival. Nad tym niezwykłym eksperymentem Ray pracował niemal dekadę. Pierwsza wersja miała premierę na festiwalu w Cannes w 1973 roku, kolejne powstawały sukcesywnie niemal do śmierci reżysera. Jego żona doprowadziła do zrekonstruowania i odno­wienia najpełniejszej wersji ostatniego dzieła reżysera, które miało ponowną premierę na tegorocznym festi­walu w Wenecji. We Wrocławiu zostanie wyświetlony również dokument Susan Ray Nie oczekuj zbyt wiele o schyłku kariery Nicholasa Raya, który z legendarnego mistrza Hollywood zmienił się w eksperymentatora i charyzmatycznego nauczyciela.

 


Moje AFF
Strona archiwalna 4. edycji (2013 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2013
PWŚCPSN
21 22 23 24 25 26 27
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu